אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה עולם ✔ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? ✔ האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
15:13ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
האם מתן תורה אכן התרחש במציאות?

הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן התרחשו, לבין אלו שמכחישים אותם וטוענים שהם לא התרחשו. לכאורה, משמעות הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות שאותן צריך לקיים, ואם לא היה, אז לא חייבים לקיים מצוות ואין מחויבות דתית. אך למעשה, אליעד כהן טוען שזה ויכוח סרק ומיותר לגמרי, משום שאין שום משמעות אמיתית לשאלה האם הניסים הללו אכן התרחשו.

מהי משמעות הניסים והאם הם מוכיחים את קיומו של אלוהים?

אליעד מסביר שהדתיים כל הזמן מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים דרך הניסים, בטענה שאם מתרחשת תופעה בלתי מוסברת, היא מוכרחה להיות פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים שמוכיחים לכאורה את קיומו של כוח עליון. עם זאת, אליעד מדגיש שבעצם, אף אירוע לא מהווה הוכחה מוחלטת לשום דבר. הוא מדגים שהטענה של הדתיים - לפיה נס בהכרח אינו יכול להיות אקראי - אינה נכונה בהכרח. הוא טוען כי גם אם מישהו אומר שאלוהים גרם לנס, עדיין נשאלת השאלה מדוע אלוהים רצה לעשות דווקא את הנס הזה, וכל תשובה לכך מובילה שוב לשאלה נוספת, ובסוף לתובנה שהכל בעצם אקראי.

מדוע הרצון של אלוהים נתפש כאקראי?

כאשר אליעד בוחן את הרעיון לפיו אלוהים החליט לעשות ניסים, מתברר שהסיבה האמיתית לכך אינה קיימת, מפני שלאלוהים אינסופי אין באמת סיבות לרצונו. אליעד מתאר כי אם אלוהים היה רוצה שאנשים יכירו בו, הוא היה יכול לעשות זאת ללא ניסים, כי הוא כל יכול. אם הוא עושה משהו למטרה כלשהי, הרי שהוא יכול היה להשיג את המטרה בלי פעולות מקדימות. המשמעות היא שכל מה שאלוהים עושה הוא רק בגלל עצם העשייה, ולא מסיבה חיצונית. מכאן מגיעים למסקנה כי הרצון של אלוהים הוא אקראי לחלוטין, וכי אי אפשר באמת להסביר למה הוא עשה פעולה מסוימת דווקא בצורה מסוימת ולא אחרת.

כיצד אלוהים נתפס כאחד עם המציאות?

אליעד טוען כי רוב האנשים, במיוחד הדתיים, תופסים את אלוהים בצורה מעוותת. הם מדמיינים שיש אלוהים מצד אחד ועולם מצד שני, וכי לפעמים אלוהים מתערב ולפעמים לא. אבל לפי תפיסתו של אליעד, אלוהים אינו ישות נפרדת מהמציאות, אלא אלוהים הוא ההוויה עצמה - המציאות שתמיד קיימת ושלא יכולה שלא להתקיים. אי אפשר לחשוב על מצב בו המציאות לא קיימת, כי גם אם המפץ הגדול לא התרחש, עדיין היתה קיימת מציאות אחרת כלשהי. מכאן, שהמציאות עצמה תמיד קיימת, והיא בעצם אלוהים.

האם יש הבדל בין נס גדול לבין אירועים שגרתיים?

לפי ההסבר של אליעד, אין שום הבדל בין נס גדול לבין אירועים יומיומיים. הנס הגדול ביותר הוא עצם קיום המציאות והמפץ הגדול - הרגע בו הכל התהווה מאפס מוחלט. אם אדם מבין שבכל רגע ורגע מתרחש למעשה נס הבריאה מחדש, הוא כבר לא מתרגש מנס ספציפי שקרה בעבר כמו מתן תורה או יציאת מצרים. כל דבר שקורה, אפילו פעולה פשוטה כמו דיבור או הזזת אצבע, מתהווה בכל רגע מחדש מאותו כוח בדיוק, ולכן לא שונה במהותה מאירועים הנחשבים ל"נס".

האם קיימת בכלל בחירה חופשית אם הכל מאלוהים?

כאשר מבינים שהמציאות מתהווה כל רגע מחדש על ידי אותו כוח אינסופי, שאלת הבחירה החופשית הופכת לחסרת משמעות. לפי אליעד, האדם אינו באמת בוחר דבר, כי הכל מתהווה על ידי אותו הכוח בכל רגע. גם אנשים דתיים שחושבים שהם חייבים לקיים מצוות, וגם חילוניים שחושבים שיש להם בחירה חופשית, כולם מונעים בפועל מאותו כוח. אפילו הטעויות או "הטיפשות" כביכול, לפיה אנשים חושבים שהם צריכים לקיים או לא לקיים מצוות - גם היא נבראת על ידי אותו כוח בדיוק.

מדוע מי שמבין זאת חווה חיים טובים יותר?

אליעד מסביר שמי שמבין לעומק את הרעיון שכל המציאות מתחדשת בכל רגע מחדש, חווה בכל רגע את הנס הגדול של הבריאה מחדש. אדם כזה לא עסוק בוויכוחים על העבר, ולא צריך להוכיח קיומו של אלוהים דרך ניסים או אירועים היסטוריים. במקום זאת, הוא חווה תחושה של שלמות ואחדות עם המציאות, כי הוא מבין שכל מה שמתרחש הוא ביטוי של אותו כוח אינסופי בדיוק, בכל רגע ורגע מחדש.
האם מתן תורה התרחש באמת?

הסיפור על מתן תורה מעורר ויכוח בין אלו שטוענים שהאירוע התרחש, לבין אלו המכחישים וטוענים שהוא לא קרה. יש הטוענים כי אם אכן התקיים מתן תורה, הרי שיש אלוהים ומצוות, ואז האדם מחויב לקבל זאת. מאידך, אם מתן תורה לא היה, אין מחויבות לקיים מצוות. עולה השאלה, האם בכלל יש משמעות לשאלה אם הוא היה או לא היה?

מהי משמעות הוויכוח על הניסים והנפלאות?

הדתיים משתמשים ברעיון הנס כהוכחה לקיומו של אלוהים: אם קורה אירוע בלתי מוסבר, הם מייחסים אותו לאלוהים. לפי גישה זו, מתן תורה היה מלווה בניסים ונפלאות, ועל כן משמש הוכחה מוצקה לכאורה לדבר קיומו של כוח עליון. אולם נטען פה שכל חקירה לעומק מובילה למסקנה של אקראיות, שכן גם אם יש כוח אלוהי, מתעוררת השאלה מה גרם לו לרצות לפעול דווקא באופן הזה. בסופו של דבר, הרצון של אלוהים נתפש כרצון אקראי, מכיוון שאי אפשר להסביר מה גרם לו.

מדוע התפישה על אלוהים כישות נפרדת מולידה חקירות אינסופיות?

כאשר אדם מניח שאלוהים הוא ישות נפרדת מהמציאות - יש אלוהים ויש עולם - נשאלת השאלה למה אלוהים בחר לבצע ניסים. אם המטרה היא להראות שהוא קיים, הוא הרי כל יכול ויכול היה לעשות זאת בדרכים פשוטות יותר. החקירה מובילה לנקודה שבה, אם אין סיבה ממשית לרצון של אלוהים, אז למעשה הכל חוזר לאקראיות. מצד שני, אם הרצון שלו נוצַר על ידו עצמו, עדיין צריך לשאול מה גרם לו לרצות להוליד את הרצון הזה. כך או כך, עולה הטענה כי כל ניסיון לתלות את הכל בפעולה של אלוהים לבסוף מוביל להבנה שהפעולה אקראית.

למה הכל נראה אקראי מצד האמת?

על פי הטיעון המוצג, אלוהים הוא כוח אינסופי ולא ניתן לייחס לו סיבות בתוך ממד הזמן והמרחב שלנו. אם שואלים מדוע קרה נס מסוים, ומישהו משיב ש"אלוהים עשה זאת", מתעוררת מיד השאלה למה הוא בחר כך, ולמה לא אחרת. מכיוון שאין תשובה סופית, המסקנה הלוגית היא שבסופו של דבר הכל אקראי, כי הרצון האלוהי פשוט "ישנו" ללא סיבה קודמת.

כיצד נתפסת המציאות כאלוהים שתמיד קיים?

הוסבר שאם נחשוב על אלוהים כהוויה הראשונית של המציאות, אז הוא לא יכול שלא להיות קיים. גם אם לפני המפץ הגדול התקיימה מציאות כלשהי אחרת, עדיין היתה מציאות. כלומר, המציאות עצמה לעולם לא נעלמת, ולכן אין טעם לתלות את קיום העולם ב"פעולה" של ישות חיצונית. כשאנשים מדברים על אלוהים כעל ישות אחת לצד העולם, הם לפי הטענה "כופרים" ברעיון האלוהי האמיתי, כי הם מציירים אותו כישות נפרדת וזקוקה להוכחות.

אז מה הטעם לבדוק אם אירוע כמו מתן תורה היה או לא?

אם מבינים שהמציאות כולה היא אלוהים, אז לא משנה אם היה נס מסוים או מתן תורה היסטורי. הנס האמיתי הוא עצם קיומה של המציאות. כל רגע שבו האדם מדבר או פועל הוא נס לכשעצמו. לכן נטען כאן שאין שוני מהותי בין התופעות "הגדולות" של הניסים בתורה לבין הדברים היומיומיים, הכל מגיע מאותו כוח, והכל שווי ערך.

האם יש משמעות לבחירה חופשית ולקיום מצוות?

כאשר הכל מתהווה בכל רגע מחדש על ידי אותו כוח, עולה השאלה אם לאדם יש בחירה חופשית ומדוע מצפים ממנו לקיים מצוות. לפי הדברים, אם הכל נעשה על ידי אלוהים, גם הדתיים שחושבים שעליהם לקיים מצוות - בעצם מוּנעים על ידי אותו כוח ממש, כמו החילוני שבוחר לא לקיים מצוות. הטענה היא שאם אדם חווה את ההתחדשות של העולם ואת היות הכל אחוד, הוא מבין שאין פער אמיתי בין אירועים "גדולים" לבין פעולות שגרתיות של אנשים ביום יום.

מהו הנס הגדול ביותר?

לפי ההסבר, הנס הגדול ביותר הוא עצם בריאת העולם, או מה שמכונה המפץ הגדול. כל ההתרחשויות, בין שהן נראות יוצאות דופן ובין שנראות טבעיות, נובעות מאותו כוח אחד. אם אדם תופש שחוויית המציאות היא חוויה של התחדשות תמידית, הופך חסר משמעות הוויכוח אם היה אירוע מסוים אי פעם, כמו מתן תורה או יציאת מצרים, כי ההתרחשות עצמה לא עולה על הנס שקורה בכל רגע, שבו המציאות מתקיימת מחדש.

מדוע ההבנה הזו מובילה לחיים טובים יותר?

ברגע שאדם מפנים שהכל מתהווה בכל רגע, ושהכוח האלוהי הטמון במציאות פועל באותה מידה בכל התחומים, אין טעם בוויכוחים היסטוריים ובהתייחסות למאורעות מסוימים כאל הוכחה לאלוהים. במקום זאת, האדם חווה את ההתגלות בכל רגע, וחי בתחושה של שלמות ואחדות עם המציאות.
הפעם אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה

אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים וכו'.

האם הסיפורים היו, או לא היו, ובעצם מה שנעשה, נסביר.

אלו שאומרים שסיפורי מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול מחויבים, ואם לא היה, אז לא מחויבים.

ואנחנו נראה שהוויכוח אם היה או לא היה הוא ויכוח סרק.

הדתיים מנסים להוכיח כל הזמן שיש אלוהים, ואחת ההוכחות שלהם זה על ידי הניסים.

כי אם לא יודעים להסביר את זה זה כנראה נס, ואם זה נס והם ל יודעים להסביר את זה אז כנראה שאלוהים עשה את זה.

כי מי יכול לעשות משהו שאי אפשר להסביר?

ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, אתם ראיתם שהיו הרבה אותות ומופתים, ולכן תאמינו.

וברמה הלוגית שום דבר לא הכרחי, אולי ההפך הוא הנכון, כי כאילו קורה נס, ולא חושבים שזה אולי קרה באופן אקראי, חושבים שזה נס.

אבל אם נחקור, ונניח שאלוהים רצה לעשות את זה, נשאל את הדתי למה אלוהים רצה לעשות את זה, וכל שאלה שנשאל למה אלוהים רצה, כל חקירה פנימה, זה בכלל אקראי בסוף.

גם אם נגיד שאלוהים רצה לעשות את זה, זה כוח אקראי.

כי הכוח של אלוהים הוא אקראי, ואלוהים הוא אחד.

והדתיים שהם כופרים באלוהים שהוא כל יכול, והם אומרים שאלוהים, למה עשה ניסים?

כי הוא רוצה שתכיר אותו, שתדע שהוא קיים!

אבל אם הוא היה רוצה שאדע שהוא קיים, הוא לא צריך לעשות ניסים וניסיונות, הוא הרי כל יכול.

בכל מקרה, אלוהים לא עושה אף פעם משהו בשביל משהו אחר, כל מה שהוא עושה, זה בשביל הדבר עצמו, ולכן מה שאני טוען, שהרצון של אלוהים, נראה בסוף שיש פה תהליך אקראי.

מצד האמת זה באמת ככה. ונניח שהוא רצה לעשות את זה, איך נוצר בכלל הרצון של אלוהים, מה יצר את הרצון שלו?

כי אלוהים מצד טבעו אין לו רצון. למה אין? כי הוא ורצונו זה בכלל אחד, אין אצלו מחשבה, לא שייך להגיד שהוא עושה בכלל משהו.

ומי גרם את השינוי הראשון? מי גרם לאלוהים לרצות בכלל משהו.

ויש שאומרים, כן.. אלוהים יצר את הרצון שלו עצמו לרצות.

ולמה הוא גרם לזה? הוא רצה לרצות, או שהוא לא רצה לרצות? כי אם הוא לא רצה, זה אומר שהוא לא בחר, ואי אפשר לאמר שהוא רצה לרצות את הרצון שלו, כי עוד לא היה לו רצון.

ז"א שבכל מקרה בסופו של תהליך מגיעים לתוצאה של אקראיות.

ואותו דתי חכמולוג שיגיד לך זה לא אקראי, זה אלוהים עשה את זה, נכון!

אבל אלוהים עשה את זה עדיין נשאר אקראי, לכן אין משמעות מי עשה את זה אם זה נשאר אקראי.

ועכשיו ניתן נקודת מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא.

והאנשים שנותנים לזה משמעות, זה בגלל תפישה מעוותת את מה זה אלוהים.

ובגלל התפישה המעוותת הם צריכים להוכיח כל הזמן שאלוהים קיים! הם אומרים, הנה אתה רואה, קרה איזה נס, אז זה אומר שאלוהים קיים. כי הם לא מבינים מה זה אלוהים בכלל.

אלוהים זו הישות שלא יכולה שלא להיות תמיד קיימת.

אפשר להגיד על הכל שהיה קיים או לא היה קיים, אבל על המציאות, אין אפשרות לחשוב שלא היתה מציאות, אולי לפני המפץ הגדול, היתה מציאות אחרת, אבל עדיין היה משהו שנמצא.

המציאות היא תמיד קיימת, עם זמן בלי זמן, עם חוקי פיזיקה או בלי חוקים.

זה אומר שאלוהים תמיד קיים, אלוהים הוא ההוויה של המציאות, הדבר שאינו יכול שלא להיות קיים.

עכשיו, כאשר האדם חושב שאלוהים הוא ישות כלשהי, שהיא לא המציאות, שהיא רק חלק מהמציאות.

כי הדתיים הכופרים, אומרים יש אלוהים ויש עולם, יש לפעמים התערבות ולפעמים אין, ולכן הכל מידי שמים חוץ מיראת שמים.

אבל מי שמבין, ומי שתופש את המציאות בצורה נכונה, כל מה שנמצא, גם אם תעלים את הכל עדיין משהו ישנו, גם אם אתה לא מבין את זה. וממילא אז, כל המשמעות של הניסים מתבטלת לגמרי.

ואז זה נס שיש לי 5 אצבעות, כמו כל דבר אחר שמתהווה מאותו כח.

היתה יציאת מצרים או לא וכו', מה זה משנה, מי שמבין, זה לא משנה אם היה או לא היה

מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו?

הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם.

האירוע המשמעותי ביותר שהיה אי פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך אז, מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא.

וגם אם אלוהים ידבר עכשיו מהשמים, מה זה משנה? הרי הכל אחד!

כל מה שקורה זה מאלוהים.

אם הדתיים היו חווים את ההתגלות של אלוהים כל רגע מחדש, אז אין משמעות לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת.

הכל זה כוח אחד, וגם אם אני מתווכח איתך זה אותו כוח עושה אותו.

ואם הכל מתהווה כל רגע מחדש, אז מה שייך להגיד שיש לך בחירה חופשית, ואז מה שייך להגיד שצריך לקיים מצוות וכו'.

ונכון שגם את זה אלוהים עשה שיהיו דתיים מטומטמים שיחשבו שהוא רוצה שהם יחשבו שהם צריכים לעשות משהו.

וגם חילוניים שירוצו וירוצו ולא יבינו למה?

וגם אם אין בחירה אז למה אני בכלל נותן הרצאה, כי אף אחד ממילא לא אמור להבין אותי בכוח עצמו.

בכל מקרה בשורה תחתונה צריך להבין את האמת, שהמציאות מתהווה כל רגע ורגע מחדש

וכאשר האדם מבין את זה, הוא חווה כל רגע את המפץ הגדול, את הפלא הגדול ביותר.

וכל מה שקורה זה הנס הגדול ביותר, ושאם אדם מבין את זה אז אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים באמת.
איך העולם נוצר מפיצוץ? האם יש אלוהים? הפרכת טיעון השעון והשען, טיעון השען והשעון, הטיעון הטלאולוגי, טיעון לקיום אלוהים, הוכחות לקיומו של אלוהים, הוכחות לקיומו של בורא עולם, הוכחות לקיום אלוהים
... העולם נוצר מפיצוץ? האם יש אלוהים? הפרכת טיעון השעון והשען, ... הוכחות לקיום אלוהים מהו טיעון השעון והשען? ההרצאה עוסקת בשאלה הפילוסופית המעמיקה האם העולם נוצר במקרה או אם יש בורא שיצר אותו. תחילתה בטיעון ... שלא נוכל להחזיר אותו למצבו הקודם מבלי שהייתה התערבות חיצונית. על פי אותו רעיון, העולם, שהוא יצור הרבה יותר מורכב, גם לא יכול היה להיווצר מעצמו. לדברי המניחים את הטיעון, העולם, כמו השעון, צריך להיות יצירה של כוח חיצוני. מהם החולשות של טיעון השעון והשען? אחת החולשות העיקריות של טיעון השעון הוא השוואתו בין העולם, שהוא יצור טבעי, לבין השעון, שהוא יצור מעשה ידי אדם. העיקרון כאן טוען שהעולם חייב להיווצר כמו שעון, כלומר, על ידי כוח חיצוני, אך ... בלתי סבירים, ולא תמיד ניתן לדמיין את המציאות הזו באופן מוחלט. האם הגיוני לחשוב על העולם כעל יצור שנוצר מעצמו? בשאלה זו, אליעד כהן מעלה את השאלה המרכזית: האם העולם, שהוא יצור מסודר ומורכב, היה יכול להיווצר באופן טבעי ... מוחלטת עבורה. נותרת שאלת היגיון אינטואיטיבי: האם יותר הגיוני להניח שיש בורא שיצר את העולם, כמו שששעון נוצר על ידי אדם? או שמא כל תהליך יכול להתרחש מעצמו באופן אקראי, גם אם קשה לנו להבין זאת. מהו טיעון השעון והשען? האם העולם נוצר מעצמו? האם יש הוכחה לקיומו של בורא עולם? מהם הסיכויים שהשמים נוצרו מעצמם? מהו הטיעון הטלאולוגי? איך העולם נוצר מפיצוץ? האם יש אלוהים? ההרצאה עוסקת בשאלה האם העולם נוצר במקרה או שיש אלוהים שברא אותו. תחילה, נדונה ... מישהו עיצב אותו. אם נמשיך להנחות שהשעון לא יכול להיווצר מעצמו, הרי שמכאן נובע, כי העולם, שהוא גם יצור מורכב, לא יכול היה להיווצר מעצמו, ולכן ... תוכל להחזיר אותו למצבו הקודם מבלי שהייתה התערבות חיצונית. ולכן, על פי אותו רעיון, העולם, שהוא יצור הרבה יותר מורכב משעון, גם לא יכול היה להיווצר במקרה. מהם החולשות של טיעון השעון והשען? העולם הוא לא שען או שעון. כשאנשים טוענים כי העולם לא יכול היה להיווצר מעצמו, הם למעשה מניחים כי העולם חייב להיות כמו שעון, כלומר, הוא חייב להיות נוצר בידי ... מעצמו? נראה שלעיתים קרובות ההיגיון שלנו מצריך מציאות מסוימת, כמו שהשעון דורש יוצר, והעולם, שגם הוא יצור מורכב, לא יכול היה להיווצר מעצמו. אך ... להיווצר מעצמו, או האם יש משהו בתהליך הזה שדורש התערבות חיצונית? האם הגיוני לחשוב על העולם כעל יצור שנוצר מעצמו? השאלה בסופו של דבר היא מה יותר הגיוני. האם העולם שנראה כל כך מסודר ומורכב היה יכול להיווצר במקרה, או שמא יש גורם חיצוני שמנהל את כל התהליך? האם יש לך מישהו שיצר את השעון, אבל את תפיסת העולם הזו לא ניתן להחיל על העולם ככזה? אם תשאל את עצמך מה יותר מסתבר, על פי היגיון אינטואיטיבי, התשובה תהיה שבדיוק כמו ששעון לא נוצר מעצמו, כך גם העולם לא נוצר מעצמו. מהו טיעון השעון והשען? האם העולם נוצר מעצמו? האם יש הוכחה לקיומו של בורא עולם? מהם ...
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
... ובריאת העולם , איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים? איך אפשר לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם? כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת ... שחייבים לשאול לפני החקירה? כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר: מה פירוש המושג עולם? האם העולם לא תמיד היה קיים? האם בכלל ייתכן שהעולם לא היה קיים? מה ההגדרה של יש ואין? מה ההגדרה של אלוהים, והאם יש בכלל אפשרות לקיומו? האם אלוהים הוא זה שברא את העולם? כל שאלה כזו היא עולם שלם בפני עצמו וצריכה בירור עמוק ויסודי. מה הכוונה בהעולם והאם ייתכן שלא היה קיים? כשאומרים העולם לא תמיד היה קיים, חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה עולם. האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר: האם הכוונה שהחומר שממנו עשוי העולם נברא? אולי החומר תמיד היה קיים? האם רק הצורה של העולם נבראה, אבל החומר תמיד היה קיים? האם הזמן והמקום עצמם נבראו? אם כן, איך ניתן לדמיין מצב שבו לא היו מקום וזמן? למשל, אליעד ... יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם. לדוגמה, לומר אלוהים ברא את העולם או אלוהים טוב, זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג. כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן: החומר הבסיסי שממנו כל העולם עשוי. ישות אינסופית שנמצאת מעבר למקום ולזמן. ישות רוחנית כמו נשמה או תודעה ראשונית. אלוהים שהוא כל המציאות עצמה, כלומר, זהה עם העולם. כל הגדרה כזו חייבת להיבחן ביחס להגדרות שקבעתם קודם של יש ואין, כדי לבדוק האם היא בכלל אפשרית בהיגיון. האם אפשרי שקיים ... רק על ההיגיון של עצמך. האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים? רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה לא תמיד היה קיים, מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם? כאן חייבים לברר: האם אלוהים היה קיים תמיד והעולם נוצר ממנו? האם העולם היה קיים תמיד בנפרד מאלוהים? האם אלוהים והעולם זהים, ולכן העולם בכלל לא נברא אלא תמיד היה קיים כחלק מאלוהים עצמו? אם אלוהים נמצא מחוץ לזמן, מה המשמעות של לפני בריאת העולם? האם אלוהים יצר רק את החומר, או גם את הפוטנציאל של העולם להיות קיים? אליעד מסביר שהשאלה האם אלוהים ברא את העולם היא מורכבת, כי היא מחייבת הבנה עמוקה של כל ההנחות הקודמות. כל שלב חייב להיבדק בצורה מסודרת, תוך חקירה לוגית יסודית. לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם? אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים: להגדיר במדויק מה הכוונה בעולם ובלא תמיד היה קיים. להגדיר היטב מה זה יש ומה זה אין. להגדיר במדויק מה זה אלוהים. ... להיות בכלל ישות כמו שהגדרנו. לבחון מה הקשר האפשרי בין אלוהים לבין העולם. רק אחרי שביררתם את כל השאלות הללו, אפשר לנסות לענות בהיגיון האם אלוהים קיים והאם הוא ברא את העולם. מה זה יש ומה זה אין? האם
למה העולם לא מושלם? למה אלוהים לא ברא עולם מושלם? למה המציאות לא מושלמת? למה העולם נוצר בצורה לא מושלמת? למה יש רע בעולם? מהי מטרת החיים? החלל הפנוי
למה העולם לא מושלם? למה אלוהים לא ברא עולם מושלם? למה המציאות לא מושלמת? למה העולם נוצר בצורה לא מושלמת? למה יש רע בעולם? מהי מטרת החיים? החלל הפנוי
... העולם לא מושלם? למה אלוהים לא ברא עולם מושלם? למה המציאות לא מושלמת? למה העולם נוצר בצורה לא מושלמת? למה יש רע בעולם? מהי מטרת החיים? החלל הפנוי למה אלוהים לא ברא עולם מושלם מלכתחילה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא למה העולם, שנברא על ידי אלוהים שיכול הכל והוא טוב באופן מוחלט, אינו מושלם כבר ברגע הראשון. האדם ששואל מתעניין לדעת מדוע לא נבראנו כבר במצב מושלם לחלוטין, שבו לא נצטרך להתאמץ ולהשתפר. ... סופית כלשהי לבריאת העולם. לדוגמה, אצל הדתיים מדובר בהגעה לעולם הבא, ואצל אנשים אחרים המטרה היא להגיע למצב שבו הם יגלו שאין שום הבדל בינם לבין אלוהים. אך אליעד מציין שהעצם קיומה של מטרה כלשהי לבריאה ... יש תשובה לשאלה מדוע העולם אינו מושלם? בסופו של דבר, אליעד כהן מבהיר ששאלה זו נותרת ללא תשובה חד - משמעית. הסיבה לכך היא שבעצם קיומה של שאלה זו יש סתירה פנימית בלתי נמנעת: אם אלוהים הוא באמת מושלם ... בצורה מוחלטת. למה העולם לא מושלם? למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים? מהי מטרת הבריאה? למה יש רע בעולם? מה זה החלל הפנוי? האם קיימת שלמות מוחלטת? ...
הקוונטים, יקומים מקבילים, הזיכרון האנושי, סיבתיות, חלומות, ניסים, תודעת על, טוב אמיתי, אמת יוצרת סבל
הקוונטים, יקומים מקבילים, הזיכרון האנושי, סיבתיות, חלומות, ניסים, תודעת על, טוב אמיתי, אמת יוצרת סבל
... או לפחות כך נדמה? נשאלה שאלה כיצד ייתכן שכולם רואים שולחן, או רואים קיר, אם כל אחד חווה את העולם בצורה סובייקטיבית. אליעד נתן שתי תשובות ... שהיה לפניו, האדם מתחיל לתהות מה הטעם במאמץ או בבחירה. אבל יש כאן שתי רמות מבט: 1. ברמה של העולם היומיומי , האדם משוכנע שהוא בוחר ופועל ... זה הרבה יותר קל ממה שזה נראה. למה זה עוד יותר קל? איך זה מתחבר? אמרנו שזה קל ליצור את העולם, למה? כי מצד האמת הכל אחד, אין בכלל שינוי. אנחנו אומרים כמה קשה ליצור את כל העולם בבת אחת, אבל אם יש לנו יכולות אז אפשר לעשות הכל, אז נחווה את בריאת העולם כטיפה מאמץ, למה? כי אנחנו חווים את זה ... שתבין שמנקודת המבט של אלוהים, הוא לא עושה שום דבר, אתה בשכל שלך נדמה לך שיש משהו שעושה את העולם, ואם אתה מספיק טיפש אתה חושב שצריך 14 ... הדבר, יש שורש אחד שהכל נובע ממנו. ואפשר לעשות הפוך שאולי אלוהים שואל איך אני יכול לחוות את העולם כמוך, מה שאני רוצה להסביר לך שמתפיסת השכל ... זה הפוטנציאל שלך הוא אין סופי. לכן רבי נחמן אמר שאפילו נקודה אחת מהשכל, יכולה לעמוד נגד כל העולם כולו עם כל התאוות הרצונות והדמיונות. ... הדבר. זה שחולם את החלום, מהצד שלו אין הבדל בין הדברים שבחלום. למעשה אנחנו לא יודעים אם העולם חלום או אמיתי. שאלה: איך להגיע לחוויה, ... שאלה: מדוע התחושה שאני עושה ממשיכה? אליעד: יש לנו בעולם חוויה של סיבתיות, סיבה ותוצאה, כל העולם כולו מושתת על הרעיון של סיבה ותוצאה, וכל ... להיווצר לך חוויה שלא עשית טעות, או שלא משנה שעשיתי טעות. תבין גם כרגע אני מדבר איתך מתוך העולם של סיבה ותוצאה, כי למעשה היא זו שמניעה ... אז זוהי חוויה חדשה, אם הוא יחווה גם וגם זוהי חוויה שלישית. אני אתן לך דוגמה, אדם חווה את העולם בצורה של סיבתיות, ואחר הוא חווה שאין שום ...
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
... יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, ... את הנושא מזווית אחרת, זווית המחויב והאפשרי במציאות. מה ההבדל בין מחויב לאפשרי במציאות? אליעד כהן מציע לחשוב בצורה שיטתית ולבחון את העולם לפי הדברים שהם מחויבי המציאות, כלומר, שחייבים ... לפני המפץ הגדול, קיים פוטנציאל, ופוטנציאל זה בעצמו תופס מרחב. לכן הוא מציע את הרעיון שהמקום והזמן הם עצמם אינסופיים ולא נבראו לעולם, והעולם פשוט תמיד היה קיים באינסוף אפשרויות. מה המשמעות של קדמות העולם וחידוש העולם? אליעד כהן דן בשתי גישות מרכזיות: גישת קדמות העולם, שאומרת שהמקום והזמן תמיד היו קיימים ולא נבראו לעולם, וגישה דתית יותר של חידוש העולם, הטוענת שהמקום והזמן נבראו יש מאין על ידי אלוהים. לטענתו, גם אם אומרים שאלוהים ברא את העולם, נותרת הבעיה - מי ברא את אלוהים? ולכן ההסבר ... של מקום וזמן. במקום שבו אין שניים (רק ישות אחת ויחידה), לא יכולה להתקיים הבחנה או הגדרה כלשהי. איך קשורים המקום והזמן לדיון על בריאת העולם? מתוך ההבנה שכל ישות בעולם תלויה במקום ובזמן, ... המקום והזמן עצמם תלויים במשהו? אם מנסים לייחס את הכל לפוטנציאל, גם פוטנציאל תופס סוג של מקום או הפרדה במציאות. אליעד מציג את האפשרות שהעולם תמיד היה קיים, והמקום והזמן הם אין סופיים. ... כלל אלוהים כחיצוני לבריאה. באותה מידה, אפשר לומר שגם אם מאמינים באלוהים שהתחיל את הכל, עדיין נשארת בעיית מי ברא את אלוהים, כי יצירת העולם על ידי אלוהים רק מסבכת את התמונה: אם גם לאלוהים יש ממד של קיום, אז יש משהו שמקיף את אלוהים ואת העולם גם יחד. מהי התפיסה של קדמות העולם וכיצד מתקשרת לשאלת האלוהים? אליעד מתייחס לרעיון קדמות העולם (שהעולם קיים מאז ומעולם) לעומת חידוש העולם (שהעולם נברא מאין). הוא אומר שהזמן והמקום לכאורה מתקיימים אינסוף, ולכן לא צריך להניח שיש ישות חיצונית שבראה אותם. העולם הוא בלתי מוגבל במקום, בזמן ובאפשרויות ... תכלית. האלוהים כאן אינו דמות חיצונית שבראה עולם אלא עצם האין שמהווה את היש, והבנת הדבר מייתרת את השאלות הלוגיות הנפוצות של מי ברא את העולם או למה הוא נברא. התשובה היא שהיא (ההוויה) תמיד ... ממקום ומזמן מצד האמת. כשאני אומר שכול דבר נמצא במקום וזמן, אני מתכוון שאפילו פוטנציאל, מה זה אומר, בא נחזור למצב לפני המפץ הגדול, האם העולם קיים? לא קיים, אבל הוא קיים כפוטנציאל. לדוגמה, הכסא הזה האם היה קיים לפני שלושת אלפים שנה? כן, היה קיים כפוטנציאל. זאת אומרת שגם לפני בריאת העולם, הכל היה קיים כפוטנציאל. אם זה קיים עכשיו זה ... וזמן זה פיסי, המקום הוא המרחב של המציאות, והזמן הוא עבר הווה ועתיד שבתוכו מתרחשים כל האירועים. השאלה הנשאלת היא מה יש מעבר? מי ברא את העולם? והתשובה הפשוטה היא שהעולם תמיד היה קיים, יש מקום אין סופי ויש זמן אין סופי, ויש אין ספור אפשרויות וכל הזמן דברים משתנים, זה הכל, מאוד פשוט. אפילו אם נגיד שאלוהים ברא את העולם זה עדיין לא פתר את השאלה מי ברא את העולם, למה? כי אם הוא ברא, יש אותו ויש את העולם, אז למעשה יש מציאות נוספת שמקיפה אותו ואת העולם, לכן זה אומר שהמקום הוא אין סופי. אולי המקום ... שאין אפשרות שהם יעלו למעלה? זה שאתה אף פעם לא ראית מים שעולים למעלה, זה לא אומר שזה לא יתכן, יש אין סוף אפשרויות. ויש מושג שנקרא חידוש העולם או קדמות העולם. מה שאני עכשיו מייצג זה את התפיסה של קדמות העולם. שקוראים לזה העולם קדמון, רבי נחמן אומר שתפיסה זו היא השכל הישר, זוהי כפירה בחידוש העולם. שאלה: מה בקשר לסדר? אליעד: מה זה סדר? יש אין ...
היווצרות היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים
היווצרות היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים
... היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים האם העולם הוא קדמון או מחודש? בשיחה מעמיקה ויסודית, אליעד כהן מסביר את השאלה הפילוסופית החשובה: האם העולם הוא קדמון, כלומר, קיים מאז ומתמיד, או שהוא מחודש, כלומר, נוצר בנקודת זמן מסוימת יש מאין? אליעד פותח את הנושא עם הבהרה של המושגים קדמון ומחודש, ומתאר כי העולם הקדמון הוא עולם שהיה תמיד, ללא התחלה, ולעומת זאת עולם מחודש הוא עולם שברגע מסוים החל להתקיים, כשקודם לכן לא היה. ... של המושגים קדמון ומחודש? אליעד מדגיש כי כדי להבין אם העולם הוא קדמון או מחודש, יש להגדיר במדויק את שני המושגים. הוא מסביר כי קדמון פירושו שהעולם לא התחיל אף פעם, הוא פשוט קיים תמיד. מנגד, עולם מחודש הוא עולם שלפני נקודת זמן מסוימת לא היה קיים, ואז הופיע פתאום. ... עולה בעיה לוגית, שאליעד מסביר: לא יכול להיות מצב שבו העולם באמת מתחיל, שכן אם הוא התחיל בנקודת זמן מסוימת, מה היה קודם לאותו רגע? ומצד שני, גם קשה לתפוס עולם שהוא תמיד היה קיים, ... אינסופי בלי התחלה? האם התפיסה האנושית משפיעה על קיום העולם? בשיחה עולות דוגמאות הממחישות את התפיסה הפילוסופית של אליעד בנוגע לתודעה וקיום. אליעד שואל האם העולם יכול להתקיים ללא תודעה שתופסת אותו. אם אף אחד לא היה מודע לעולם, האם הוא עדיין היה קיים? לפי התפיסה המוצגת, קיום של ... שום יצור חי או תודעה כלשהי שתהיה מודעת לעולם, אז למעשה העולם לא יהיה קיים עבור אף אחד. הוא נותן דוגמה להמחיש זאת: נניח שהיו משמידים את כל בני האדם, האם העולם היה עדיין קיים? הוא מסביר שאולי בעלי חיים אחרים תופסים את העולם בצורה מסוימת, אך עדיין ללא תודעה שתופסת את המציאות אין משמעות למושג עולם. האם משהו יכול להתקיים בלי תודעה שתופסת אותו? ... לעולם, אף אחד מהם לא היה יכול להתקיים. האם ניתן להוכיח שהעולם הוא קדמון או מחודש? בשיחה, אליעד עובר לשאלת ההוכחות הלוגיות. הוא מסביר שקשה להוכיח באופן מוחלט האם העולם הוא קדמון או מחודש. הוא נותן דוגמאות שונות לבעיות לוגיות הקשורות בשאלות אינסופיות: אם העולם קדמון, כמה זמן עבר מאז שהוא התחיל להתקיים? התשובה תהיה אינסוף, וזה בלתי נתפס. מצד שני, אם העולם התחיל בזמן כלשהו, מה היה לפניו? הוא גם מסביר כי עולם מחודש מחייב כלום שקדם לו, אבל מכלום אי אפשר לברוא משהו. לכן, הטענה שהעולם נברא מכלום היא פרדוקסלית, וגם הטענה שהעולם היה תמיד קיים היא בעייתית. האם ניתן לדבר על זמן ללא אירועים או תהליכים? אליעד מציג את מושג הזמן כחלק חשוב בדיון. ... מגיע בסופו לנקודה שבה אליעד מציין כי למעשה כל תפיסה של העולם, בין אם היא קדמון או מחודש, מובילה לפרדוקסים, ומכאן ניתן להבין שבאופן עמוק יותר העולם הוא מעבר להגדרות אלו. האם העולם קדמון או מחודש? מה היה לפני היווצרות היקום? האם היקום נוצר יש מאין? האם תודעה יוצרת מציאות? מה זה זמן ומקום? האם העולם יכול להתקיים ללא תודעה? האם אפשר להוכיח שהעולם נברא? ...
בריאה עצמית, ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו?
בריאה עצמית, ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו?
... ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו? האם ישות יכולה לברוא את ... של אלוהים, בטענה שאלוהים הוא הכרחי לבריאת העולם, משום שישות לא יכולה להיווצר מעצמה. אך לפי ההסבר של אליעד, התשובה ... שלמעשה תמיד הייתה אפשרות שיהיה עולם, ולכן העולם לא נברא משום כלום מוחלט, אלא נוצר כתוצאה משינוי מצב. מצב היש עולם ... צורה אחרת של משהו שהיה קיים תמיד. כלומר, העולם הוא רק שינוי צורה של אותו דבר שתמיד היה קיים, גם אם בעבר הוא ... אחרת לחלוטין. מה באמת קרה לפני בריאת העולם? הוא מדגיש שאי אפשר להוכיח שהיה מצב שבו לא היה שום דבר, משום שהמקום ... - כפי שטוענים אנשים דתיים לגבי בריאת העולם - אז יש לשאול את השאלה מה גרם לשינוי ברצונו של אלוהים. אם אלוהים ישב במצב אחד ואחר כך החליט לברוא את העולם, הרי שאלוהים עבר שינוי. אם כל שינוי חייב להיות מופעל מבחוץ, מי ... הרצון של עצמו, אז באותה מידה אפשר לומר שהעולם עצמו יכול היה ליצור את עצמו ללא צורך באלוהים. ואם יש משהו אחר שגרם ... הלאה עד אינסוף. האם אלוהים יכול לברוא את העולם יש מאין? אליעד מתייחס לטענה נפוצה נוספת של אנשים דתיים, לפיה העולם לא יכול להיווצר לבד כמו ששולחן לא יכול להיווצר לבד. הוא מסביר ... ממנו שולחן. אם אלוהים באמת היה בורא את העולם כמו שנגר בורא שולחן, הרי שהיה צריך לקחת חומר קיים מראש כדי לברוא את העולם, ואז הוא לא ברא אותו יש מאין, אלא יש מיש. אליעד מסביר את האבסורד ... יש מאין. מכאן שהמציאות, או חומרי הגלם של העולם, היו קיימים תמיד, ולכן העולם הוא רק שינוי צורה מתוך חומר שכבר היה קיים מראש. האם אלוהים ... משנה צורות כל הזמן. לכן, השאלה מי ברא את העולם? היא למעשה חסרת משמעות, כי העולם הוא רק שינוי צורה של משהו שקיים מאז ומתמיד. אליעד מבהיר ... שינוי הצורה שלה. מי ברא את אלוהים? האם העולם נוצר מעצמו? האם יש בורא לעולם? איך אלוהים נוצר? האם יש יש מאין? האם ...
השעמום של אלוהים, הסרט מגה מיינד מגה מוח, בריאת העולם מתוך שעמום
השעמום של אלוהים, הסרט מגה מיינד מגה מוח, בריאת העולם מתוך שעמום
... של אלוהים, הסרט מגה מיינד מגה מוח, בריאת העולם מתוך שעמום מדוע אלוהים ברא את העולם מתוך שעמום? אליעד כהן מסביר את רעיון בריאת העולם מתוך השעמום, תוך שימוש בדוגמה מהסרט מגה מיינד (מגה מוח). בסרט, הדמות הראשית, מגה מיינד, מצליחה לנצח את הגיבור הטוב, והמצב הזה ... אתגר. בעקבות השעמום, מגה מיינד מחליט ליצור לעצמו אויב חדש שיתמודד מולו ויחזיר לו עניין ומשמעות לחיים. בדומה לכך, אליעד מסביר שהרעיון בסרט משמש להמחשת הרעיון שהעולם נברא מתוך שעמום של אלוהים. אלוהים, לפי ההסבר, נמצא במצב של שלמות מוחלטת שבו הכל טוב באופן אינסופי. מצב זה מביא בהכרח לשעמום ... כך אלוהים נמצא במצב שבו הכל כבר מושלם ולכן אין לו משמעות או אתגר כלשהו. מהי הבעיה עם מושג השעמום לפני הבריאה? אליעד מציין שיש בעיה בטענה שאלוהים ברא את העולם מתוך שעמום, כי לפני הבריאה כלל לא הייתה קיימת המילה שעמום. כלומר, הרעיון שאלוהים השתעמם הוא רק דרך ביטוי או המחשה, כי במציאות ... בפועל כי המושג של שעמום עצמו הוא מושג שנברא בתוך הבריאה. לכן, ההסבר של השעמום של אלוהים הוא רק משל, הנחשה שמטרתה להבהיר את הסיבה שהובילה את אלוהים לברוא את העולם . אליעד מדגיש שהמשל אינו המציאות האמיתית, אלא רק דרך לתאר רעיון מופשט מאוד. מה הכוונה במשפט המלך השתגע? אליעד כהן מביא דוגמה ... שהיא האמירה המלך השתגע. הוא מסביר שהמלך מסמל כאן את אלוהים או את השלמות המוחלטת, והשתגע מסמל את השינוי הדרמטי והקיצוני שהתרחש כאשר אלוהים החליט לברוא את העולם. ההחלטה לברוא עולם של חוסר שלמות, עולם של ניגודים, טוב ורע, שמחה ועצב, היא החלטה שנראית לכאורה כמשוגעת, כי זו בעצם החלטה לעבור ממצב של שלמות מוחלטת, למצב של חוסר שלמות. אך אליעד חוזר ומסביר שגם זה רק משל, ואין משמעות לכך שאלוהים באמת השתגע. ההסבר של המלך השתגע נועד רק להראות שבריאת העולם מתוך שלמות מוחלטת היא דבר לא הגיוני מבחינה שכלית פשוטה, ולכן משתמשים במילה השתגע כדי להמחיש את חוסר ההיגיון של פעולה כזו. כיצד ... הסרט משמש דוגמה מעשית ופשוטה להמחשה של רעיון פילוסופי עמוק מאוד, והוא נועד לסייע למי שרוצה להבין את רעיון הבריאה, השעמום של אלוהים, ואת הסיבה העמוקה לכך שהעולם נברא עם כל החסרונות והקשיים שבו. מה המשמעות האמיתית של בריאת העולם מתוך השעמום של אלוהים? המשמעות האמיתית שאליעד מנסה להעביר היא לא שאכן קיים אלוהים משועמם במובן הפשוט והיומיומי של המילה. המשמעות ... דרך לממש את השלמות בדרך אחרת. באמצעות הבריאה של חוסר השלמות, המציאות מסוגלת לגלות את עצמה מחדש ולחוות את עצמה באינסוף דרכים וצורות שונות. למה אלוהים ברא את העולם? מה המשמעות של הסרט מגה מיינד? האם אלוהים יכול להשתעמם? בריאת העולם מתוך שעמום מדוע יש רוע בעולם? ...
מומחה לשכנוע, יכול לשכנע כל אחד, יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים
מומחה לשכנוע, יכול לשכנע כל אחד, יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים
... יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל אדם בכל דבר? חכם אמיתי, על פי אליעד ... שלהם, מאחר שאם הכל היה מתנהל בדיוק לפי רצונו של החכם, כבר לא הייתה משמעות לאדם ולא לקיומו. איך ההחלטה של החכם קשורה לבריאת העולם? ההחלטה של החכם לצמצם את כוחו ולתת מקום לאחרים לפעול בעצמם, דומה מאוד לעקרון של בריאת העולם. בדיוק כפי שאלוהים בחר לצמצם את עצמו וליצור מציאות שיש בה חיסרון, שבה הדברים אינם ... היכולת הזו נעשית במודע, מתוך כוונה עמוקה לאפשר בחירה חופשית ולתת משמעות אמיתית לקיום. הרעיון הזה קשור קשר הדוק לתהליך בריאת העולם, שבו השלמות נוצרת דווקא מתוך צמצום וחיסרון. הבחירה החופשית, המאמץ, והדרך אל ההשגה ... שנותנים משמעות אמיתית וערך למציאות שאנו חיים בה. בחירה חופשית והשפעתה על המציאות כוח השכנוע והשגת מטרות משמעות הצמצום בבריאת העולם איך לגרום לדברים לקרות האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים? האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל ... לבני האדם בחירה חופשית. הוא לא מפעיל את כוחו במלואו כדי לאפשר לאנשים לפעול בעצמם. מה הקשר בין צמצום יכולתו של החכם לבריאת העולם? ההיגיון שמאחורי החלטתו של החכם לצמצם את כוחו דומה לרעיון של בריאת העולם. כמו שאלוהים בחר לצמצם את עצמו כדי לאפשר לבריאה להתקיים, כך גם החכם בוחר להגביל את ... לשכנע כל אחד בכל דבר, אך הוא בוחר שלא לעשות זאת כדי לשמור על עקרון הבחירה החופשית ולתת לקיום משמעות. רעיון זה דומה לבריאת העולם, שבה אלוהים עצמו צמצם את כוחו כדי לתת לבריאה אפשרות להתקיים ולפעול מתוך רצון חופשי. בחירה חופשית והשפעתה על המציאות כוח השכנוע והשגת מטרות משמעות הצמצום בבריאת העולם איך לגרום לדברים לקרות האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים? אז אתה שאלת קודם האם הצדיק, ... כרצונו. נכון החכם יכול לגרום לכך שהכל יקרה כרצונו בפחות מרגע אחד אבל הוא לא רוצה את זה, למה הוא לא רוצה את זה? מאותה סיבה שהעולם קיים. בדיוק מאותה סיבה שהשלמות מהחיסרון מאותה סיבה החכם בוחר מבחירה חופשית מלאה או בבחירה חופשית כמו שהעולם נברא שאלוהים בחר לברוא את העולם מאותו מקור הוא בוחר לצמצם את יכולותיו, הוא בוחר לא לשכנע אותך עד הסוף, הוא לא ... למה שהוא יכול שזה יקרה והוא אפילו מרגיש רע מזה שזה לא קורה אף על פי כן הוא לא פותר את הבעיה. זה כמו לשאול למה אלוהים ברא את העולם, למה הוא עושה שינויים הרי אם הוא משנה אז זה אומר שהוא יכול לעשות את מה שהוא רוצה שיקרה בסוף אז למה הוא עושה את זה בתהליך הדרגתי, מה התכלית של הדבר, למה מתוך שלמות דברי העולם? מאותה סיבה. קיבלת תשובה לשאלתך באופן חלקי? ש: כן. אליעד: אוקי, שאלה? ש: אבל נגיד ... רע שלך, לפתור את הבעיות שלו לבד, להפוך אותו לצדיק גמור. הוא אומר אבל אז אם כן יעבוד השם יתברך את עצמו בעצמו בשביל מה צריך את העולם, בשביל מה בכלל צריך עולם הרי אפשר להשיג את התכלית ובלי הצמצומים, אז בשביל מה צריך ...
למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב
למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב
... אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב למה אלוהים ברא את העולם? אליעד כהן מסביר בהרצאתו מדוע אנשים מתמודדים עם השאלה: למה אלוהים ברא את העולם? ההסבר הנפוץ ביותר בקרב אנשים הוא שהעולם נברא מתוך כוח טוב, כלומר, שאלוהים טוב מטבעו ורצה להיטיב עם הברואים. לפי תפיסה זו, אלוהים היה לבד, והחליט מתוך טוב ליבו לברוא יצורים כדי לעשות להם טוב. אם ... הדברים שקורים לו הם לטובה. הוא לא מסוגל לחשוב בצורה הפוכה, למשל שקיים כוח עליון שהוא רע ושהוא ברא את העולם כדי לעשות רע או כדי להתעלל באנשים, סתם מתוך שעמום או מתוך כוונה רעה. מדוע אנשים מעוותים את המציאות כדי להרגיש טוב? אליעד מסביר לעומק את מנגנון ההטעיה העצמית ... במנגנון הזה, הוא מסוגל לגלות אמת עמוקה יותר על המציאות, מעבר להטעיות העצמיות שלו. למה אלוהים ברא את העולם? האם הכל לטובה או הכל לרעה? למה אנשים מעוותים את המציאות? האם אלוהים טוב ומטיב? איך לחפש את האמת? האם יש רע הכרחי בעולם? האם המציאות באמת טובה? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
סודות הבריאה האלוהית, 2 חלקים - הספר על: עולם, סודות הבריאה, בריאת העולם, סודות היקום, סודות המציאות, למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: סודות הבריאה, עולם, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סודות היקום, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר The-Creation.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא איך העולם נוצר, איך העולם נברא, איך נוצר העולם בנושא עולם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר The-Creation.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 01_07_2025 השעה 11:09:11 - wesi26