בחירה חופשית לאלוהים, האם אלוהים כל יכול, למה אלוהים ברא את העולם, מי ברא את הרצון של אלוהים
האם לאלוהים יש בחירה חופשית?
אליעד כהן פותח את ההסבר בשאלה יסודית ומרכזית - האם לאלוהים יש בחירה חופשית? כדי להבין זאת, צריך לבדוק לעומק את המושג "בחירה חופשית" ואת המשמעות שלו בהקשר של אלוהים. הוא מתחיל מנקודת מוצא פשוטה יותר, מתוך השאלה "האם לבן אדם יש בחירה?" ומניח שאין לבן אדם בחירה חופשית, ולכן בוחר לשאול על הראשון בשרשרת - אלוהים. אליעד מציג את השאלה בצורה ברורה: אם לאדם אין בחירה, האם לאלוהים, שנמצא כביכול בראש השרשרת, יש בחירה?
הוא מדגים את הנקודה המרכזית כך: אם לאלוהים יש בחירה, משמעות הדבר שהוא יכול היה לבחור לפעול אחרת ממה שעשה. אך מה פירוש "בחירה"? בחירה אמיתית משמעה שישנן לפחות שתי אפשרויות פעולה, וניתן לבחור באחת מהן מתוך רצון חופשי. אליעד מחדד נקודה זו באמצעות דוגמה: אם אלוהים ברא את העולם כי רצה, האם הוא יכול היה לא לרצות זאת? ואם הוא יכול היה לבחור אחרת, מדוע הוא בכל זאת בחר דווקא באפשרות זו?
האם אלוהים הוא באמת כל - יכול?
אליעד בוחן מיתוס נפוץ על פיו אלוהים הוא כל - יכול, כאשר הטיעון התומך בכך הוא שהעולם קיים ועצם קיומו מעיד על יכולת אינסופית. הוא מסביר כי זהו טיעון נפוץ: "אם אלוהים עשה דבר גדול כמו לברוא את העולם, סימן שהוא יכול הכל". אך אליעד מיד מציב אתגר לטענה זו ושואל האם באמת הוא כל - יכול. אם אכן אלוהים כל - יכול, אזי הוא יכול היה לבחור שלא לברוא את העולם. כלומר, אם אכן הוא מסוגל היה לא לברוא אך בכל זאת ברא, עולה שאלה קריטית - למה הוא בחר לעשות זאת?
האם אלוהים מחויב לרצון שלו?
אליעד מסביר בפירוט שיש שתי אפשרויות: או שאלוהים יכול לפעול בניגוד לרצונו, או שהוא חייב לפעול לפי רצונו. הוא בודק לעומק כל אחת מהאפשרויות:
מי ברא את הרצון של אלוהים?
אליעד ממשיך ומעמיק בשאלה המורכבת עוד יותר: מי ברא את הרצון של אלוהים? הוא מנתח בפירוט את הסתירה הלוגית שיכולה להיווצר כאן. אם נניח שאלוהים הוא זה שברא את הרצון של עצמו, נשאלת השאלה: כיצד הוא ברא את הרצון אם עדיין לא היה לו רצון? הרי אי אפשר ליצור רצון מתוך רצון קודם שלא היה קיים. זו סתירה פנימית - כי אם אלוהים ברא את רצונו, הוא היה צריך לרצות לברוא אותו מראש, אך לפני כן כלל לא היה לו רצון.
הוא מוסיף ומסביר לעומק: האפשרות השנייה, שמישהו אחר יצר עבור אלוהים את הרצון, גם היא מובילה לבעיה. במקרה כזה, אלוהים כלל אינו עצמאי בהחלטותיו ואינו בעל בחירה חופשית. הוא רק פועל לפי רצון שמישהו אחר קבע לו מראש.
האם באמת יש משמעות לבחירה של אלוהים?
אליעד מציג את שאלת המפתח: האם ניתן לומר שבאמת יש לאלוהים בחירה חופשית? הוא מסביר שמבחינה לוגית, כדי שתהיה בחירה אמיתית, חייבת להיות אפשרות לבחור אחרת ממה שבחרת בפועל. אם אלוהים בחר לברוא את העולם, הוא חייב היה יכול לבחור גם שלא לברוא אותו. אבל אם הרצון של אלוהים לא היה נתון לשליטתו או שהיה מוכרח, הוא למעשה לא בחר באמת אלא היה חייב לפעול כפי שפעל, ולכן הוא אינו באמת חופשי ואינו כל - יכול.
אליעד מסכם את הרעיונות המרכזיים ומדגיש כי השאלות האלו הן שאלות עמוקות שמובילות לפרדוקסים רבים: אם יש לאלוהים בחירה, למה הוא בחר דווקא את מה שבחר ולא ההפך? אם אין לו בחירה, האם הוא באמת כל - יכול? שאלות אלו חושפות שהמושגים של בחירה חופשית, רצון וכל - יכולת, כרוכים אחד בשני ויוצרים סתירות שקשה לפתור אותן.
אליעד מסיים ואומר שהשאלות הללו פותחות צוהר להבנה עמוקה יותר של משמעות מושגים כמו רצון, בחירה חופשית, וכל - יכולת, ובסופו של דבר מטרתן להוביל לחקירה פנימית עמוקה לגבי מהות המציאות, הרצון והקיום של אלוהים עצמו.
אליעד כהן פותח את ההסבר בשאלה יסודית ומרכזית - האם לאלוהים יש בחירה חופשית? כדי להבין זאת, צריך לבדוק לעומק את המושג "בחירה חופשית" ואת המשמעות שלו בהקשר של אלוהים. הוא מתחיל מנקודת מוצא פשוטה יותר, מתוך השאלה "האם לבן אדם יש בחירה?" ומניח שאין לבן אדם בחירה חופשית, ולכן בוחר לשאול על הראשון בשרשרת - אלוהים. אליעד מציג את השאלה בצורה ברורה: אם לאדם אין בחירה, האם לאלוהים, שנמצא כביכול בראש השרשרת, יש בחירה?
הוא מדגים את הנקודה המרכזית כך: אם לאלוהים יש בחירה, משמעות הדבר שהוא יכול היה לבחור לפעול אחרת ממה שעשה. אך מה פירוש "בחירה"? בחירה אמיתית משמעה שישנן לפחות שתי אפשרויות פעולה, וניתן לבחור באחת מהן מתוך רצון חופשי. אליעד מחדד נקודה זו באמצעות דוגמה: אם אלוהים ברא את העולם כי רצה, האם הוא יכול היה לא לרצות זאת? ואם הוא יכול היה לבחור אחרת, מדוע הוא בכל זאת בחר דווקא באפשרות זו?
האם אלוהים הוא באמת כל - יכול?
אליעד בוחן מיתוס נפוץ על פיו אלוהים הוא כל - יכול, כאשר הטיעון התומך בכך הוא שהעולם קיים ועצם קיומו מעיד על יכולת אינסופית. הוא מסביר כי זהו טיעון נפוץ: "אם אלוהים עשה דבר גדול כמו לברוא את העולם, סימן שהוא יכול הכל". אך אליעד מיד מציב אתגר לטענה זו ושואל האם באמת הוא כל - יכול. אם אכן אלוהים כל - יכול, אזי הוא יכול היה לבחור שלא לברוא את העולם. כלומר, אם אכן הוא מסוגל היה לא לברוא אך בכל זאת ברא, עולה שאלה קריטית - למה הוא בחר לעשות זאת?
האם אלוהים מחויב לרצון שלו?
אליעד מסביר בפירוט שיש שתי אפשרויות: או שאלוהים יכול לפעול בניגוד לרצונו, או שהוא חייב לפעול לפי רצונו. הוא בודק לעומק כל אחת מהאפשרויות:
- אם אלוהים יכול לפעול נגד רצונו ובכל זאת בחר לפעול לפי רצונו, נשאלת השאלה - מדוע הוא עשה זאת? אליעד מדגיש שרצון בלבד אינו הסבר מספק למעשה, כי נותר להבין למה אלוהים בחר דווקא ברצון הזה, ולא ברצון הפוך.
- אם אלוהים לא יכול לפעול בניגוד לרצונו, הרי שהרצון שלו מחייב אותו, ואז אין לו בחירה חופשית אמיתית - הוא כפוף לרצונו באופן מוחלט.
מי ברא את הרצון של אלוהים?
אליעד ממשיך ומעמיק בשאלה המורכבת עוד יותר: מי ברא את הרצון של אלוהים? הוא מנתח בפירוט את הסתירה הלוגית שיכולה להיווצר כאן. אם נניח שאלוהים הוא זה שברא את הרצון של עצמו, נשאלת השאלה: כיצד הוא ברא את הרצון אם עדיין לא היה לו רצון? הרי אי אפשר ליצור רצון מתוך רצון קודם שלא היה קיים. זו סתירה פנימית - כי אם אלוהים ברא את רצונו, הוא היה צריך לרצות לברוא אותו מראש, אך לפני כן כלל לא היה לו רצון.
הוא מוסיף ומסביר לעומק: האפשרות השנייה, שמישהו אחר יצר עבור אלוהים את הרצון, גם היא מובילה לבעיה. במקרה כזה, אלוהים כלל אינו עצמאי בהחלטותיו ואינו בעל בחירה חופשית. הוא רק פועל לפי רצון שמישהו אחר קבע לו מראש.
האם באמת יש משמעות לבחירה של אלוהים?
אליעד מציג את שאלת המפתח: האם ניתן לומר שבאמת יש לאלוהים בחירה חופשית? הוא מסביר שמבחינה לוגית, כדי שתהיה בחירה אמיתית, חייבת להיות אפשרות לבחור אחרת ממה שבחרת בפועל. אם אלוהים בחר לברוא את העולם, הוא חייב היה יכול לבחור גם שלא לברוא אותו. אבל אם הרצון של אלוהים לא היה נתון לשליטתו או שהיה מוכרח, הוא למעשה לא בחר באמת אלא היה חייב לפעול כפי שפעל, ולכן הוא אינו באמת חופשי ואינו כל - יכול.
אליעד מסכם את הרעיונות המרכזיים ומדגיש כי השאלות האלו הן שאלות עמוקות שמובילות לפרדוקסים רבים: אם יש לאלוהים בחירה, למה הוא בחר דווקא את מה שבחר ולא ההפך? אם אין לו בחירה, האם הוא באמת כל - יכול? שאלות אלו חושפות שהמושגים של בחירה חופשית, רצון וכל - יכולת, כרוכים אחד בשני ויוצרים סתירות שקשה לפתור אותן.
אליעד מסיים ואומר שהשאלות הללו פותחות צוהר להבנה עמוקה יותר של משמעות מושגים כמו רצון, בחירה חופשית, וכל - יכולת, ובסופו של דבר מטרתן להוביל לחקירה פנימית עמוקה לגבי מהות המציאות, הרצון והקיום של אלוהים עצמו.
- האם לאלוהים יש בחירה חופשית?
- למה אלוהים ברא את העולם?
- האם אלוהים כל יכול?
- מי ברא את הרצון של אלוהים?
- האם הרצון מחייב או אפשרי?
- מה זה רצון חופשי?
האם לאלוהים יש בחירה חופשית?
השאלה המרכזית שעולה היא האם לאלוהים יש בחירה חופשית. אם נניח שאין לאדם בחירה חופשית, נוכל לשאול אם לאלוהים יש בחירה. אם נגיד שיש לו בחירה, פירוש הדבר שהוא מסוגל לבחור בין אפשרויות שונות, כלומר, הוא רוצה לעשות דבר מסוים ולא דבר אחר.
האם אלוהים הוא כל - יכול?
יש מיתוס שאומר שאלוהים הוא כל - יכול, וההוכחה לכך היא עצם קיומו של העולם - אם הוא ברא את העולם, כנראה שהוא כל - יכול. אך אם הוא אכן כל - יכול, נשאלת השאלה: האם הוא יכול היה לעשות אחרת ממה שעשה? לדוגמה, האם הוא היה יכול לבחור שלא לברוא את העולם?
אם התשובה היא כן, עולה השאלה: אם הוא לא היה מחויב לברוא את העולם, למה בכל זאת ברא אותו? אם נגיד שהוא ברא את העולם כי זה מה שהוא רצה, נשאלת שאלה נוספת - האם הוא היה מוכרח לרצות זאת?
האם אלוהים מחויב לרצון שלו?
אפשרות אחת היא שאלוהים יכול היה לבחור לעשות נגד רצונו, אך בכל זאת בחר לממש את רצונו ולברוא את העולם. אך אם הוא מסוגל לבחור נגד רצונו, מדוע בחר דווקא לממש אותו?
מי ברא את הרצון של אלוהים?
אם אלוהים פעל מתוך רצון, נשאלת השאלה - מי יצר את הרצון הזה? האם הוא עצמו ברא את הרצון שלו? אם כן, למה הוא יצר אותו? אי אפשר לומר שהוא ברא את הרצון כי הוא רצה, משום שאז עדיין לא היה לו רצון.
אם אלוהים יצר את הרצון שלו, אך לא היה לו רצון קודם לכן, פירוש הדבר שהוא יצר את הרצון שלו ללא בחירה. ואם מישהו אחר יצר עבורו את הרצון, אזי אין לו בחירה אמיתית והוא כפוף לרצון שהוכתב לו.
האם ניתן לומר שאלוהים באמת בוחר?
כדי שלמישהו תהיה בחירה, עליו להיות מסוגל להבדיל בין טוב לרע ולבחור ביניהם. אם לאלוהים הייתה בחירה אמיתית, פירוש הדבר שהוא היה מסוגל לבחור גם הפוך ממה שבחר בפועל. אך אם הוא לא בחר את הרצון שלו, אלא הרצון פשוט קיים בתוכו, הרי שאין לו בחירה אמיתית והוא פועל מתוך הכרח.
סיכום
השאלות על בחירתו של אלוהים מובילות לפרדוקסים. אם יש לו בחירה, מדוע בחר דווקא במה שבחר? אם אין לו בחירה, האם הוא באמת כל - יכול? ואם הרצון שלו לא נוצר על ידו אלא היה קיים מראש, האם הוא באמת פועל מתוך בחירה חופשית? אלו הן שאלות עמוקות שמובילות אותנו לחקר מושגי הבחירה, הרצון והכל - יכולת של אלוהים.
השאלה המרכזית שעולה היא האם לאלוהים יש בחירה חופשית. אם נניח שאין לאדם בחירה חופשית, נוכל לשאול אם לאלוהים יש בחירה. אם נגיד שיש לו בחירה, פירוש הדבר שהוא מסוגל לבחור בין אפשרויות שונות, כלומר, הוא רוצה לעשות דבר מסוים ולא דבר אחר.
האם אלוהים הוא כל - יכול?
יש מיתוס שאומר שאלוהים הוא כל - יכול, וההוכחה לכך היא עצם קיומו של העולם - אם הוא ברא את העולם, כנראה שהוא כל - יכול. אך אם הוא אכן כל - יכול, נשאלת השאלה: האם הוא יכול היה לעשות אחרת ממה שעשה? לדוגמה, האם הוא היה יכול לבחור שלא לברוא את העולם?
אם התשובה היא כן, עולה השאלה: אם הוא לא היה מחויב לברוא את העולם, למה בכל זאת ברא אותו? אם נגיד שהוא ברא את העולם כי זה מה שהוא רצה, נשאלת שאלה נוספת - האם הוא היה מוכרח לרצות זאת?
האם אלוהים מחויב לרצון שלו?
אפשרות אחת היא שאלוהים יכול היה לבחור לעשות נגד רצונו, אך בכל זאת בחר לממש את רצונו ולברוא את העולם. אך אם הוא מסוגל לבחור נגד רצונו, מדוע בחר דווקא לממש אותו?
מי ברא את הרצון של אלוהים?
אם אלוהים פעל מתוך רצון, נשאלת השאלה - מי יצר את הרצון הזה? האם הוא עצמו ברא את הרצון שלו? אם כן, למה הוא יצר אותו? אי אפשר לומר שהוא ברא את הרצון כי הוא רצה, משום שאז עדיין לא היה לו רצון.
אם אלוהים יצר את הרצון שלו, אך לא היה לו רצון קודם לכן, פירוש הדבר שהוא יצר את הרצון שלו ללא בחירה. ואם מישהו אחר יצר עבורו את הרצון, אזי אין לו בחירה אמיתית והוא כפוף לרצון שהוכתב לו.
האם ניתן לומר שאלוהים באמת בוחר?
כדי שלמישהו תהיה בחירה, עליו להיות מסוגל להבדיל בין טוב לרע ולבחור ביניהם. אם לאלוהים הייתה בחירה אמיתית, פירוש הדבר שהוא היה מסוגל לבחור גם הפוך ממה שבחר בפועל. אך אם הוא לא בחר את הרצון שלו, אלא הרצון פשוט קיים בתוכו, הרי שאין לו בחירה אמיתית והוא פועל מתוך הכרח.
סיכום
השאלות על בחירתו של אלוהים מובילות לפרדוקסים. אם יש לו בחירה, מדוע בחר דווקא במה שבחר? אם אין לו בחירה, האם הוא באמת כל - יכול? ואם הרצון שלו לא נוצר על ידו אלא היה קיים מראש, האם הוא באמת פועל מתוך בחירה חופשית? אלו הן שאלות עמוקות שמובילות אותנו לחקר מושגי הבחירה, הרצון והכל - יכולת של אלוהים.
- האם לאלוהים יש בחירה?
- האם אלוהים הוא כל - יכול?
- מהי בחירה חופשית?
- האם הרצון הוא מחויב או אפשרי?
- למה אלוהים ברא את העולם?
בוא אני אחבר לך את זה לעניין של הבחירה, אוקי בוא נחבר את זה לעניין של הבחירה הנושא הוא פשוט האם יש בחירה, האם יש בחירה אז בא נניח שלבן אדם אין בחירה וכבר נשאל האם לאלוהים יש בחירה בא נשאל על הראשון בשרשרת, האם לאלוהים יש בחירה כן או לא ובוא נניח שיש לו בחירה תמיד שאני רוצה להוכיח שאין אני מתחיל מההפך בא נלך על הצד שיש, בסדר אוקי אז נגיד שיש לו בחירה, מה זאת אומרת בחירה? שהוא רוצה לעשות את זה ולא את זה.
עכשיו אחד המיתוסים אומר שאלוהים הוא כל יכול איך אתה יודע שאלוהים הוא כל יכול אומרים "תראה מה הוא עשה הוא עשה דבר כל כך גדול כנראה שהוא יכול לעשות הכל הוא כל יכול", אוקי ואז אנחנו נשאל "אוקי למה הוא עשה את מה שהוא עשה האם הוא יכול היה לעשות אחרת?" האם אלוהים יכול היה לעשות אחרת ממה שהוא עושה מה את חושבת תני דוגמא לדבר, לדוגמא נגיד אלוהים ברא את העולם הוא יכול היה לא לברוא את העולם? כן הגיוני הוא יכול היה לא לברוא את העולם אז למה הוא ברא את העולם, יכול היה לא לברוא אז למה הוא ברא?
ש: זה מה שהוא רצה.
אליעד: יפה אוקי כי זה מה שהוא רצה, עכשיו הוא היה מוכרח לעשות את מה שהוא רצה?
ש: אין לי מושג.
אליעד: תחשבי יש שתי אפשרויות את יודעת אין הרבה אפשרויות יש רק שתיים, את לא צריכה אין לך פה איזה אלף אפשרויות או שהוא יכול היה או שהוא לא היה יכול נכון.
ש: אם לעשות את מה שהוא רוצה כן.
אליעד: יפה לא בא נניח שכן בא נלך על הצד שכן, כן הוא יכול היה לבחור לעשות נגד רצונו נכון והוא בחר הוא אמר "אני רוצה אני יכול לעשות נגד רצוני אבל אני אבחר לעשות את מה שאני רוצה" נכון, אוקי אז למה ברא את העולם כי הוא רצה אבל רצה זה לא סיבה אמרנו שהרצון לא מכריח אותו שהוא יכול לעשות נגד רצונו, למה הוא ברא את העולם מאיזה סיבה כי הוא רצה? אבל זאת לא סיבה אמרנו שהוא יכול לעשות נגד רצונו, למה הוא בחר לעשות את מה שהוא רוצה?
ש: כי הוא בחר.
אליעד: למה אבל נניח שהוא בחר למה הוא בחר, את אומרת שהוא בחר הוא אמר "אני בחור" למה מה זה נקרא לבחור? לבחור פירושו שאתה יכול לעשות ככה ויכול לעשות ככה ואז אתה אומר "טוב אני רוצה את זה" נכון אם נגיד עכשיו מישהו יתפוס לך את היד ויזיז אותה זה נקרא שאת בחרת?
ש: לא.
אליעד: כי אולצת נכון, עכשיו ואם את אומרת "אני יכולה כן או לא?" ואז מזיזה זה נקרא שבחרת נכון. עכשיו אלוהים ברא עכשיו לא משנה למה הוא ברא כי הוא רצה נגיד, אוקי עכשיו האם הוא יכול היה לעשות נגד רצונו? הוא היה יכול נגיד ניתן לו את הקרדיט שהוא יכול לעשות נגד רצונו, אוקי אז למה בכל זאת הוא ברא אם הוא יכול לעשות נגד רצונו אז למה בכל זאת הוא ברא? תתני את התשובה בואי נתקדם תן אתה את התשובה.
ש: כי זה מה שהוא ביקש.
אליעד: לא רגע בא נשאל שאלה האם הוא בחר לברוא את המציאות?
ש: לא, לא במובן שאנחנו מבינים לפי דעתי.
אליעד: למה, לא בא תנסה לייצג את הצד של הכן קודם כל, בא תנסה להבין את הצד של הכן.
ש: למה הוא כן בחר?
אליעד: תנסה להגיד שהוא כן בחר תנסה להצדיק את זה שאולי הוא כן בחר בסדר.
ש: הוא בחר כי הוא רצה.
אליעד: כן אבל למה בחר לעשות את מה שהוא רוצה הוא יכול היה לבחור גם לעשות אחרת, האם הרצון ומי ברא לו את הרצון בא נניח יודעים מה הוא עשה כי הוא רצה ומי ברא את הרצון שלו הוא או שמישהו אחר ברא את הרצון שלו, מי ברא את הרצון שלו?
ש: הוא.
אליעד: הוא לא בא נניח ומי ברא את הרצון שלו הוא ולמה הוא ברא את הרצון שלו את לא יכולה להגיד כי הוא רצה אבל עוד לא היה לו רצון, נכון אז או שהוא ברא בלי שהוא רצה כי אם עוד לא היה לו רצון אוקי הוא ברא כי הוא רצה למה עכשיו אני מדבר כי הוא רוצה שאני אדבר, בסדר עכשיו נשאל מי יצר את הרצון שלו? עכשיו לא יכול להיות שהוא יצר כי אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו הוא בעצם יצר את הרצון שלו בלי לרצות כי עוד לא היה לו רצון. עכשיו אז או שמישהו אחר הכריח אותו ואז אין לו בחירה כאילו להגיד שהוא בחר איך הוא בחר מתי הוא בחר, כאילו כדי לבחור אתה צריך שיהיה לך יכולת וטוב ורע.
עכשיו אחד המיתוסים אומר שאלוהים הוא כל יכול איך אתה יודע שאלוהים הוא כל יכול אומרים "תראה מה הוא עשה הוא עשה דבר כל כך גדול כנראה שהוא יכול לעשות הכל הוא כל יכול", אוקי ואז אנחנו נשאל "אוקי למה הוא עשה את מה שהוא עשה האם הוא יכול היה לעשות אחרת?" האם אלוהים יכול היה לעשות אחרת ממה שהוא עושה מה את חושבת תני דוגמא לדבר, לדוגמא נגיד אלוהים ברא את העולם הוא יכול היה לא לברוא את העולם? כן הגיוני הוא יכול היה לא לברוא את העולם אז למה הוא ברא את העולם, יכול היה לא לברוא אז למה הוא ברא?
ש: זה מה שהוא רצה.
אליעד: יפה אוקי כי זה מה שהוא רצה, עכשיו הוא היה מוכרח לעשות את מה שהוא רצה?
ש: אין לי מושג.
אליעד: תחשבי יש שתי אפשרויות את יודעת אין הרבה אפשרויות יש רק שתיים, את לא צריכה אין לך פה איזה אלף אפשרויות או שהוא יכול היה או שהוא לא היה יכול נכון.
ש: אם לעשות את מה שהוא רוצה כן.
אליעד: יפה לא בא נניח שכן בא נלך על הצד שכן, כן הוא יכול היה לבחור לעשות נגד רצונו נכון והוא בחר הוא אמר "אני רוצה אני יכול לעשות נגד רצוני אבל אני אבחר לעשות את מה שאני רוצה" נכון, אוקי אז למה ברא את העולם כי הוא רצה אבל רצה זה לא סיבה אמרנו שהרצון לא מכריח אותו שהוא יכול לעשות נגד רצונו, למה הוא ברא את העולם מאיזה סיבה כי הוא רצה? אבל זאת לא סיבה אמרנו שהוא יכול לעשות נגד רצונו, למה הוא בחר לעשות את מה שהוא רוצה?
ש: כי הוא בחר.
אליעד: למה אבל נניח שהוא בחר למה הוא בחר, את אומרת שהוא בחר הוא אמר "אני בחור" למה מה זה נקרא לבחור? לבחור פירושו שאתה יכול לעשות ככה ויכול לעשות ככה ואז אתה אומר "טוב אני רוצה את זה" נכון אם נגיד עכשיו מישהו יתפוס לך את היד ויזיז אותה זה נקרא שאת בחרת?
ש: לא.
אליעד: כי אולצת נכון, עכשיו ואם את אומרת "אני יכולה כן או לא?" ואז מזיזה זה נקרא שבחרת נכון. עכשיו אלוהים ברא עכשיו לא משנה למה הוא ברא כי הוא רצה נגיד, אוקי עכשיו האם הוא יכול היה לעשות נגד רצונו? הוא היה יכול נגיד ניתן לו את הקרדיט שהוא יכול לעשות נגד רצונו, אוקי אז למה בכל זאת הוא ברא אם הוא יכול לעשות נגד רצונו אז למה בכל זאת הוא ברא? תתני את התשובה בואי נתקדם תן אתה את התשובה.
ש: כי זה מה שהוא ביקש.
אליעד: לא רגע בא נשאל שאלה האם הוא בחר לברוא את המציאות?
ש: לא, לא במובן שאנחנו מבינים לפי דעתי.
אליעד: למה, לא בא תנסה לייצג את הצד של הכן קודם כל, בא תנסה להבין את הצד של הכן.
ש: למה הוא כן בחר?
אליעד: תנסה להגיד שהוא כן בחר תנסה להצדיק את זה שאולי הוא כן בחר בסדר.
ש: הוא בחר כי הוא רצה.
אליעד: כן אבל למה בחר לעשות את מה שהוא רוצה הוא יכול היה לבחור גם לעשות אחרת, האם הרצון ומי ברא לו את הרצון בא נניח יודעים מה הוא עשה כי הוא רצה ומי ברא את הרצון שלו הוא או שמישהו אחר ברא את הרצון שלו, מי ברא את הרצון שלו?
ש: הוא.
אליעד: הוא לא בא נניח ומי ברא את הרצון שלו הוא ולמה הוא ברא את הרצון שלו את לא יכולה להגיד כי הוא רצה אבל עוד לא היה לו רצון, נכון אז או שהוא ברא בלי שהוא רצה כי אם עוד לא היה לו רצון אוקי הוא ברא כי הוא רצה למה עכשיו אני מדבר כי הוא רוצה שאני אדבר, בסדר עכשיו נשאל מי יצר את הרצון שלו? עכשיו לא יכול להיות שהוא יצר כי אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו הוא בעצם יצר את הרצון שלו בלי לרצות כי עוד לא היה לו רצון. עכשיו אז או שמישהו אחר הכריח אותו ואז אין לו בחירה כאילו להגיד שהוא בחר איך הוא בחר מתי הוא בחר, כאילו כדי לבחור אתה צריך שיהיה לך יכולת וטוב ורע.