תקציר⬅ ...
הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 15 - האם לכל מורכב יש מרכיב? יש אלוהים, אין אלוהים,
מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה טיעון: לכל דבר שמחובר ומורכב מפרטים שונים, יש גורם אחר שהוא זה שמחבר / מרכיב / מסדר את הדבר המורכב להיות בצורתו ולא בצורה אחרת. וא"כ נסיק כי גם לעולם עצמו שמורכב מפרטים שונים, יש בוודאי
בורא יחיד שמרכיב ומסדר את
העולם וכולי. הסבר: לכל דבר שמחובר ומורכב ממספר חלקים / פרטים שונים, יש גורם אחר שמחבר אותו למצב שבו הוא נמצא. ונביא מספר דוגמאות: 1 - ראשית נביא את הדוגמא הקלאסית של השעון והשען, שהיא דוגמא לדבר מורכב בעל תכלית ושימוש ידועים (ראה האם לכל שעון יש שען). הדוגמא היא: שעון שהוא ישות שמחוברת מחלקים שונים ואותה חיבר והרכיב השען (או שולחן ע"י נגר וכיו"ב). 2 - ... יהיו כפי מה שהם ולא אחרת, בין אם זה כוח אנושי / טבעי וכיו"ב. ועכשיו נניח כי: כל דבר מורכב קיים עבורו מחבר ומרכיב אחר חיצוני לו שקדם לו ושהרכיב וחיבר אותו לצורתו. ואין אפשרות כי דבר יהיה מורכב ומחובר ללא מרכיב ומחבר. וא"כ נסיק: כי קיים
בורא לעולם שהרכיב את כל
העולם. נחדד:
הבורא גם הרכיב את כל הרגעים שיש בציר הזמן +
הבורא הרכיב גם את כל המקומות השונים שיש במרחב המקום. נשאל: ומי הרכיב / חיבר את
הבורא עצמו להיות מה שהוא? נשיב:
הבורא עצמו הוא יחיד / אין סופי / אינו מורכב / אין לו שני וכיו"ב. הוא אינו מורכב אלא הוא ישות אחת ללא שינוי / השתנות וכולי. וממילא עליו לא שייכת השאלה מי הרכיב אותו. סוף טיעון. ונוסיף: בטיעון הנ"ל יש גם כאילו
הוכחה סמויה, לכך שציר הזמן ומרחב המקום גם הם
נבראים. משום שגם הם ניתן לומר שהם עצמם אינם ישות אחת, אלא הם מורכבים מרגעים וממקומות שונים. למרות שגם כאן אפשר לשחק עם ההגדרות איך שרוצים, אך איננו עוסקים כרגע בכך. הפרכה: הטיעון בעצם הוא כי לכל מחובר ומורכב יש מחבר ומרכיב עד המחבר והמרכיב הראשון שהוא עצמו יחיד כישות אחת שאינה מורכבת וממילא אין צורך שמישהו אחר ירכיב אותה וכולי. אך יש לזכור כי קיימות מספר אפשרויות נוספות: 1 - לכל מורכב יש מרכיב אחר עד אין סוף. 2 - לא לכל מורכב יש מרכיב, אלא יתכן כי דבר הורכב מעצמו ללא מרכיב כלשהו. (הערה: אנחנו מדלגים כאן על האפשרות כי מורכבות
העולם היא נצחית וממילא מעולם לא היה צריך להרכיב אותה על ידי מישהו). ועכשיו נוכיח מדוע על כורחך לומר כי אחת מ 2 האפשרויות הנ"ל נכונות בהכרח, ומדוע אי אפשר לומר כי יש מרכיב ראשון דהיינו, אלוהים. ז"א נוכיח כי אין אפשרות שיהיה מרכיב ראשון שאינו מורכב וכולי כנ"ל, אלא על כורחך לומר או ש: 1 - לכל מורכב יש מרכיב אחר עד אין סוף. 2 - ישנם דברים שמורכבים מעצמם ללא מרכיב. ונסביר: ברגע שאנחנו אומרים שאלוהים
ברא את העולם, הרי שבאותו הרגע הפכנו גם את אלוהים למורכב ולמחובר. וממילא או שמישהו אחר הרכיב אותו וממילא זה עד אין סוף ללא נקודת התחלה, או שקיימים דברים שמורכבים מעצמם וממילא אין
הוכחה לכך שיש אלוהים. נשאל: מדוע לומר שאלוהים
ברא את העולם, זה בעצם לומר שאלוהים הוא ישות מורכבת , ש אינה אחת, אינה אין סופית וכולי? נשיב: כי ברגע שאנחנו מייחסים לאלוהים הגדרה / פעולה / רצון כלשהו, הרי שאלוהים עצמו מורכב מהישות העצמית שלו + מהרצון / פעולה / תיאור / הגדרה וכולי. לדוגמא: ברגע שאומרים אלוהים רצה לברוא את
העולם, הרי שאומרים שאלוהים עצמו מורכב מישות עצמית + רצון שהוא אינו הוא עצמו. לא ניתן לומר כי הרצון שלו והישות שלו הם אחד, משום שאז נשאל במה שונה הישות של
הבורא מהרצון שלו? אם נאמר שאין שום הבדל בין
הבורא לבין הרצון שלו, הרי שממילא לא שייך לומר
שלבורא יש רצון כאילו אלו 2 דברים שונים, משום שזו ישות אחת, וזה כאילו יהיה לומר שאלוהים הוא אלוהים, מאחר שהרצון עצמו
והבורא עצמו הם ישות אחת ממש. ואם נאמר כי קיים הבדל כלשהו בין
הבורא לבין הרצון שלו, גם אם נאמר כי הרצון של
הבורא עשוי ממהותו של
הבורא, הרי שבכל מקרה הפכנו בכך את אלוהים
בורא העולם לישות שמורכבת מישות עצמית + רצון שהוא אינו זהה לחלוטין לישות העצמית שלו. ונחדד: מעצם זה שאנחנו אומרים "רצון
הבורא", הרי שאנחנו מגדירים את אלוהים כישות שמורכבת מתודעה / הוויה / ישות עצמית + רצון שהוא בהכרח שונה במשהו כלשהו מהישות עצמה, כי אחרת לא הייתה שום משמעות לביטוי "רצון
הבורא" אם באמת אין שום הבדל בין ה⬅לחץ כאן
לקריאת המאמר המלא...