... הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 9 - אולי גם
לבורא יש
בורא אחר? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה האם יש אלוהים? האם / איך נברא העולם? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים /
הבורא? בריאת העולם / אלוהים ועוד. טיעון: קיים
בורא ראשון, קיימת סיבה ראשונה, קיים מגביל ראשון וכולי. שאלה: אולי לכל
בורא יש
בורא אחר עד אין סוף, לכל סיבה יש סיבה אחרת עד אין סוף וכולי? תשובה: המוח האנושי אינו תופס את האין סוף, ועל כן לא יתכן כי קיימים
בוראים עד אין סוף וכולי. ולכן, על כורחך לומר כי קיימת נקודת התחלה שהיא
הבורא הראשון שקיומו נצחי ושאין לו
בורא אחר וכולי. סוף טיעון. הערה: קיומה של נקודת התחלה, מפר את הכלל כי לכל דבר יש
בורא. וא"כ ההוכחה לקיומו של
בורא / אלוהים, ממילא מתבטלת (ראה בהרחבה: כאן וגם כאן). הפרכה: הטיעון לכך שיש
בורא ראשון, נשען על מגבלת השכל האנושי לתפוס את האין סוף כנ"ל. וכאן יש כשל לוגי פשוט: מכך שהשכל האנושי מוגבל לתפוס את האין סוף, לא ניתן להוכיח כי קיימת נקודת התחלה סופית כלשהי. יתכן כי למרות שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס את האין סוף, אף על פי כן מצד המציאות האובייקטיבית, לא קיימת סיבה ראשונה, כי לכל סיבה יש מסובב נוסף ולכל
בורא יש
בורא נוסף עד אין סוף. ז"א אי יכולתו של השכל לתפוס את האין סוף, לא מגביל את המציאות להיות אין סופית. הפרכה נוספת: כדי להפריך את ההוכחה לכך שיש
בורא ראשון, לשם כך יש להבין את מהות מגבלת השכל האנושי להבין את מהות האין סוף. ולשם כך נבהיר: מהי משמעותה של מגבלת השכל האנושי לתפוס את מהות האין סוף? תשובה: מגבלת היכולת ... האין סוף כולו בבת אחת. אך בהחלט קיימת יכולת הבנה אנושית להבין כי האין סוף אכן קיים. ובהקשר שלנו זה אומר, כי קיימת יכולת תפיסה אנושית להבין כי אפשרי שלכל
בורא יש
בורא אחר עד אין סוף. וניתן מספר דוגמאות: דוגמא 1: ציר המספרים. נשאל: מהו המספר הגדול. נשיב: X כלשהו הוא המספר הכי גדול. נפריך: לעולם לא יכול להיות מספר X שהוא הכי גדול, כי X ... האמיתי הוא אין סופי. מסקנה: למרות שלא ניתן לתפוס את כל האין סוף כולו בתוך המחשבה, עדיין ניתן להבין כי קיים האין סוף. זה שאין אפשרות לתפוס בתוך המחשבה את
הבורא הראשון בנקודת האין סוף, זה לא סותר את זה שיתכן כי קיים
בורא לכל
בורא עד אין סוף. ולכן לא ניתן להוכיח כי קיימת סיבה ראשונה /
בורא ראשון וכולי, דהיינו, אם נאמר כי לכל נברא יש
בורא וכולי, הרי אפשרי הדבר כי גם לאלוהים יש
בורא אחר וכולי. הערה נוספת: בסופו של דבר, גם כאשר עוצרים בנקודה ראשונה כלשהי, הרי שגם אז מייחסים לה תכונה של אין סוף. כך שבכל מקרה הגדרת
בורא ראשון, לא מעלימה את האין סוף. הסבר: הרעיון כי
הבורא הראשון הוא נצחי, משתמש בעצם באין סוף, כי נצחיות = אין סוף. ולכן שימוש
בבורא ראשון, לא פותר את מגבלת התפיסה האנושית להבין את האין סוף. ...